onsdag 18. januar 2012

Barnevogn - hjelp!

Hjelpes - nå er vi på vei ut i barnevognjungelen nok en gang. Historien er sånn at da vi ventet Daniel, kjøpte vi en Bugaboo Cameleon. En super byvogn som vi var veldig fornøyd med da vi bodde midt i Oslo. Men sommeren etter at Daniel fylte ett år ble vogna ødelagt på en flytur. Vi fikk igjen penger på forsikringen, og siden jeg syntes at bugabooen uansett begynte å bli litt kort i ryggen til lille, så kjøpte vi heller en Babyjogger City Elite. Denne har vi også vært veldig fornøyd med!

Nå har det seg sånn at sportsdelen på City Elite vogna kun kan være vendt fra den som triller. Derfor ønsker jeg meg egentlig en ny vogn denne gangen - siden jeg gjerne vil ha den lille vendt mot meg i begynnelsen etter at man begynner med sportsdelen. Men for å fordele utgiftene litt utover, tenkte vi å kjøpe en hardbag til City Elite, og så se om vi kjøper ny sportsvogn når frøkna skal over i sportsdelen.
Men da jeg kom på butikken for å kjøpe hardbag til vogna i dag, ble jeg mildt sagt skuffet over hvor liten den er. Den var seriøst bitteliten, så jeg kan ikke skjønne at man kan bruke den lenger enn til barnet er maks fire mnd.

Ja, så nå sitte jeg her med fire uker til termin (Daniel kom ni dager før termin), og lurer på hva jeg skal gjøre med det store vognspørsmålet. Jeg tror rett og slett at vi bare må kjøpe en annen vogn med en gang!


Øverst på ønskelista mi står egentlig en Emmaljunga City Cross. Den har jeg hørt mange som er veldig fornøyd med, siden den er så lett, samtidig som den er robust og romslig. Den tror jeg at hadde vært super nå som vi bor litt mer landig til! Jeg har prøvd å titte litt på bruktmarkedet, uten å finne noen som jeg hadde lyst til å kjøpe. Så hvis vi skal ha denne, tror jeg vi like godt kjøper den ny. I Sverige kan vi få kjøpt den til ca 7000,- inkludert bagdelen, stelleveske og fotpose.


Men så sier fornuften i meg at vi kanskje burde bruke litt mindre penger på vogn, vi har tross alt brukt mer enn nok penger på hus og oppussing det siste halvåret. Så da kommer f.eks. Quinny vognene inn i bildet. Disse kan man få kjøpt brukt til rundt 2000,- Det er da mange som er fornøyd med de også, er det ikke??

Er det noen andre som har andre forslag kanskje? Eller noen som har erfaring med city cross eller quinny som kan vi noe om hvor fornøyd de har vært?

12 kommentarer:

Anonym sa...

jeg har hørt mange si at quinny tipper lett. ville valgt city cross :) Selv har vi edge duo og babyjogger city elite, kjempefornøyd med begge to!

lykke til med fødselen! Klem fra Marianne!

1 Prins og 2 Prinsesser sa...

HUff det er ikke lett det der, jeg har brukt bugaboo cameleon på alle 3 og er super fornøyd, Så får ikke gitt noen tips!
Men det finner du sikker ut av :) Lykke til!

Klem

Reidun sa...

Vi har city cross og den er veldig god å trille, men den tar forferdelig stor plass i bilen! Også har vi hatt problemer med at stabilisatoren gikk i stykker. Siden den var kjøpt i Sverige så måtte vi betale for å få den reparert i Oslo. Jeg har også måttet bytte strikk i regntrekket, for den som var der mistet spensten med en gang. Men jeg er faktisk fornøyd med vogna likevel. Den er altså god å trille. Olav lå godt i bag'en og sitter godt i sportsdelen. Det er lett å snu sportsdelen. Bag'en kan tas av og brukes som reiseseng den første tiden. Og den vugger faktisk litt også. Hadde den vært litt billigere og det hadde vært mulig å slå den bedre sammen hadde den vært perfekt. Men du bør absolutt prøve hvor stor plass den tar i bilen før du kjøper.

Renathe sa...

Har hatt city cross og den er absolutt og anbefale :) og kjøpe brukt er lurt, men en må følge med hele tiden for og få tak i DEN vognen :) Personlig foretetrekker jeg trehjulinger så byttet til mb når minsta vår året :)

Ellen sa...

Vi hadde Quinny til vår første, da bodde vi i byen. Den var super! Men bagen er liten. Før Håkon ble født flyttet vi ut av byen og bor nå "på landet" ;) Valget ble enkelt, vi har kjøpt Emmaljunga Edge Duo, den er helt superduper! Stor fin bag som vi brukte til Håkon var over 7 måneder. Store fine lufthjul, behagelig og lett å trille i all slags føre. Vogna er jo stor, men det er kun simo som slår den med tanke på størrelsen. Vi er kjempefornøyde.
Vi ville ha en robust vogn som den lille kunne ligge godt beskyttet i hele vinteren. Jeg følger storesøster i barnehagen, så vi måtte ut i all slags vær omtrendt.
Lykke til med valget!

mona sa...

Takk for fine tilbakemeldinger! Vi har nå bestemt oss for å kjøpe en ny vogn. Tipper det blir Emmaljunga City Cross, men lukter også litt på Brio Happy - som en fra barselgruppa snakker varmt om. Den er jo litt billigere, men også litt tyngre enn City Crossèn.

Anonym sa...

Hei jeg har hatt både Quinny (der han vokste ut av bagen når han var 3 mnd) og Brio Happy. Jeg var ikke fornøyd med Brio i det hele tatt. Hadde så mye problemer med kalesjen. Endte med at vi kjøpte Simo vogn til minste mor da hun kom.

Mariann sa...

Barnevognsjungelen er jo bare helt crazy. Jeg var på nippet til å bytte ut buggisen når jeg var gravid med Sara.. men av praktiske og økonomiske grunner valgte jeg å beholde den. Så da har jeg ikke så mange tips til deg desverre. Med vinterhjul og en god lammeskinnspose i bagen gjør den jobben sin den altså :) så er nå veldig glad for at jeg ikke kjøpte ny!
Ang buzzrapporten ble den kanskje litt vel lang, men hadde plutselig så mye på hjertet. Så det liksom som en liten jobb, sånn er det for oss som har vært borte fra arbeidslivet altfor lenge..
Skal se om jeg får tatt en liten gjennomgang av babyklær snart også, så knip litt til :)

Anonym sa...

Vi har city cross kjøpt i sverige, det var 3 uker levering på den bare så du vet. Kjøpte fra katti's babyshop i strømstad, men sendte bare mail. Har kjøpt nytt understell denne gangen, da kan david sove i den litt til i barnehagen + den var litt for mye herja m fra tiden i oslo. Vogna er veldig fin for nordiske forhold :)kirsti

Siv Iren sa...

Hei Mona, jeg er litt treig på å sjekke blogge for tiden, men ....

Vi har hatt Quinny 3 XL til Malide, og har egentlig vært veldig fornøyd. Det jeg ikke er så fornøyd med er at vognen er ganske skranglete nå, men nå har vi hatt den i snart 4 år da. Den kan også ha en tendens til å velte om man tar for mye på styret, men det er jo strengt talt ikke nødvendig å gjøre. Kan også velte om barnet reiser seg opp, men man har jo seler. Min erfaring er at dette er noe man uansett bør passe på/passer på, så det er ikke så mye styr. Bagen er liten, men du får jo babyen nå snart. Så da blir den lun og god på vinteren, og på sommeren bruker du jo stort sett bare et teppe over, så da blir det ikke så trangt. Og hvor lenge bruker man egentlig bagen? Jeg tror jeg har brukt å skifte når de er 5/6 mnd hvertfall, og det har den holdt til. Fordelen er jo at sittedelen kan snues begge veier.

Men sånn helt egentlig da, så ville jeg vurdert igjen å bare kjøpe en bag til den dere har. Det er tross alt ikke lenge bagen skal vare uansett :)

Er det denne du har sett på? http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/barnevogner/babyjogger-city-elite-bag.html?manufacturer_id=2
Ser ut som det finnes to forskjellige bager til City Elite, men det er kanskje hardbag og mykbag?

Skulle jeg kjøpt vogn igjen ville jeg vurdert en OTH. Ser de har tilbud på den med sportsvogn, bag + en voksi urban pose på Barnas hus nå. Du kan jo eventuelt selge posen om du ikke vil bruke den. Lykke til! :)

mona sa...

Takk for at dere deler erfaringer!
Siv: Ja, er den der jeg så på. Den var seriøst så liten at jeg ikke kan skjønne at man kan klare å stappe en vinterpose oppi den, og hvis man klarer å krølle en vinterpose oppi, så kan jeg ikke skjønne at man skal klare å putte et barn oppi der også - selv om det er en nyfødt liten baby. Den andre bagen som finnes til city elite trodde de på butikken at var litt større. Men den måtte bestilles, så da fikk jeg ikke sett den på forhånd. Så siden jeg uansett vil ha en vogn som jeg kan ha vendt mot meg når vi begynner med sportsdelen, så kjøper vi like godt en ny vogn nå. Hvis ikke må vi uansett kjøpe ny vogn om fire mnd, når hun vokser ut av bagdelen.
OTH har vel også det samme problemet med at man ikke kan ha sportsdelen vendt mot seg, har den ikke? Jeg skal sjekke det ut nærmere jeg :)

Fru Belima sa...

Jeg har city cross med bag til jenta mi som ble født i august... den er helt fantastisk og bagen er veldig god og romslig selv om den er nett!! ser ut som vi kan bruke den helt frem til sommeren... lykke til med alt fremover!!klem mariann