tirsdag 14. juni 2011

Blogg for livet

Jeg har ikke alltid blitt med på disse bloggaksjonene som arrangeres, men når det er noe jeg brenner for, så synes jeg at jeg må henge meg med :)

I dag er det den internasjonale blodgiverdagen, og i den forbindelse er det satt i gang en bloggaksjon for å rekruttere flere blodgivere. Hvorfor gjør de dette? Fordi det ikke er alle forunt å gi liv. 20 % av befolkningen er ikke i stand til å gi blod. Langt flere er redd for blod. Redd for sykehus. Redd for å finne ut at de er syke. Det er få som evner å gi liv. Det krever mer enn god helse. Det krever mot. Det krever dedikasjon og det krever prioritering. Det krever mennesker som våger å gå i front. Som forstår samfunn og fellesskap. Mennesker med et sunt liv og sunne verdier. For å lese med om aksjonen og for å melde deg som blodgiver kan du lese her.

Jeg er selv registrert som blodgiver, men har ikke gitt blod de siste årene. Grunnen til det er at man ikke kan gi blod når man er gravid eller ammer - så nå fikk jeg jo igrunn et spark bak for å komme meg avgårde og gi blod igjen jeg også, hihi..

Dersom du noen gang har tenkt tanken at det hadde vært fint å gi blod, så synes jeg absolutt at du skal melde deg i dag!! Det er fort gjort, og ikke vondt i det hele tatt. Ok, bittelitt akkurat når de stikker inn nåla, men det tåler du! Dessuten har de mange fine gaver man kan velge mellom som takk for bidraget, de hadde ihvertfall det da jeg var og ga blod sist. Og tenk så mange liv du kan være med på å redde!! Jeg er sikker på at de fleste kjenner noen som har hatt behov for blodoverføring en eller annen gang i livet - neste gang kan det kanskje være deg selv, eller noen som står deg nær som har dette behovet. Så jeg sier det igjen, her kan du melde deg som blodgiver ;)

Ja, og del gjerne budskapet videre på din egen blogg, facebook eller andre steder!!

3 kommentarer:

Bling - our elf on the shelf sa...

Hadde jeg bodd nærmere et sykehus skulle jeg definitivt ha gitt blod :)

Ann-Kristin sa...

Eg har aldri gjort det, men tenkt masse på at eg vil. Så no har eg meldt meg på:)

mona sa...

Så utrolig bra, Ann-Kristin!!