søndag 17. april 2011

Slemme barn på lekeplassen


I dag hadde vi en date med barselgruppa til Daniel. Det er alltid like hyggelig, selv om alle dessverre ikke hadde mulighet til å komme! Når barna er så store som de er nå, innebærer et barseltreff selvfølgelig en tur på lekeplassen.

Da vi kom på lekeplassen var det også noen andre barn der. Daniel var ivrig på å klatre opp trappa, sånn at han kunne prøve sklia. Jeg tittet bort på han, og så at han sto på det nest øverste trinnet sammen med noen større barn, så tittet jeg bort et sekund, og da jeg tittet tilbake lå han nederst i trappa..

En liten prat med mammaen til Sverre bekreftet mistanken jeg hadde om at en av de større gutta hadde dyttet Daniel ned trappa. Stakkars lille!!
Jeg måtte selvfølgelig bort og snakke til de større barna, og den ene av gutta anga kompisen sin med det samme; "det var han som gjorde det!!". Hehe, det er godt det finnes tystere.. Etter en forklaring om at man ikke må dytte de små barna, fikk Daniel såvidt et lite unnskyld fra gutten.

Jeg vil tippe at gutten var rundt fire år, og kompisen et år eldre enn det igjen. Jeg trodde igrunn at fireåringer burde skjønne bedre, men det er mulig jeg stiller litt høye krav?? Jeg husker jo at jeg trodde at ettåringer skjønte langt mer før jeg fikk barn selv og erfarte hvor lite de egentlig forstår når de er ett år.

En annen ting jeg reagerer på er at mammaen ikke brydde seg med å spørre om hva som hadde skjedd. Hun så sikkert ikke hva som skjedde i situasjonen hun heller, men jeg hadde ihvertfall lurt hvis jeg så noen stod med et gråtende barn og snakket til sønnen min...

Jaja, nok om det. Det gikk heldigvis fint, og Daniel var like blid igjen noen minutter etterpå.

Gutta koste seg ihvertfall maks, selv om det ved et par anledninger var uenigheter om hvem som skulle sitte foran i postbilen ;)

Takk for et supert treff, jenter! Nå som våren har kommet må vi helt klart få til flere utetreff :)

4 kommentarer:

Mariann sa...

Syns jeg stadig møter foreldre som lar barna slå seg løs uten å bry seg jeg... Grrrrr!! Det er helt klart foreldrenes ansvar mener nå jeg, selv om det såklart er vanskelig å vite hva barna gjør til enhver tid... men de må jo lære rett og galt.

Håper du får en topp påske :) Kjetil jobber idag og i morgen, så tar vi en Sverigetur noen dager før vi tar noen dager hjemme igjen.. det er jo fulltidsjobb med hus vetdu- gled deg ;O)

Toril sa...

Hei, kjenner igjen frustrasjonen. Har møtt slike bøller selv. Har et barn på 4år og ALT slikt må læres. Barnet mitt kunne nok ha gjort noe slikt i et utenksomt øyeblikk, men det hadde ikke gått meg hus forbi.

Har også lagt merketil at barn som har fått nye søsken kan ha en tendens til agressjon som de tar ut på mindre fremmede barn.

Elin sa...

Huff, er ikke morsomt når sånt skjer.
Alle barn på fire år har nok ikke lært hvordan man skal behandle mindre barn. Dessuten er nok enkelte barn mer brå enn andre. Derfor må man heller være påpasselig når barna leker sammen på f.eks. en lekeplass.
Det jeg reagerer mer på er at moren ikke tok tak i situasjonen når det skjedde! Blir en smule overgitt! Hadde jeg skjønt at mitt barn hadde dyttet eller slått eller på noen måte opptrått uheldig mot et annet barn hadde jeg grepet inn og snakket med det om hva som er rett og galt. Og tar det vell som en selvfølge at andre forelsdre også gjør det...

Håper dere får en koselig påske, selv om dere må jobbe. Dere er ikke de eneste for å si det sånn ... :/

Siri sa...

Jeg har opplevd åtteåringer som dytter ned fireåringer også! Noen er "bare" ivrige, andre har medfødtte spisse albuier. Det kan være så mange årsaker. En fireåring vet ikke nødvendigvis heller hva han gjør. Dvs han er fokusert på å komme først opp og ser ikke i to skikt aat det oogså innebærer å dytte ned en annen - mindre eller ikke.