torsdag 7. april 2011

Den første tannlegetimen


Til min store overraskelse, så lå det et brev til Daniel fra Det "Odontologiske Fakultet" i postkassa i dag. Jeg har liksom tenkt at det enda er leenge til lille skal til tannlegen, men her har de visst et prosjekt gående hvor de kaller inn toåringene også. Og jammen har vi ikke snart en toåring i huset..

Forsåvidt så synes jeg at det er helt supert (ja, og så  er jeg jo spent på om han skjønner at han må gape da...)! Jeg har nemlig en del spørsmål som jeg lurer på i forhold til tannhygienen til Daniel. Dette går på at han et par ganger har stått på antibiotika som jeg har måttet vekke han for å gi om natten. Og så har han ofte måttet blitt vekket for å få ibux og paracet, for å prøve å forhindre feberkramper. Når man vekker et barn midt på natten, så vil man gjerne at de ikke skal våkne helt til. Derfor har jeg tenkt at det er uaktuelt å begynne å pusse tenner etter medisinering på natten. Men er dette kanskje dumt?? Når han er syk så ofte som han er, så er det jo tross alt mer enn et par ganger i året dette skjer... Jeg vil jo ikke ødelegge tennene hans heller!

Daniel har jo forresten blitt såå flink til å pusse tenner nå (ja, her har vi lenge tvangspusset). Vi pusser morgen og kveld med elektrisk tannbørste. Da står han stort sett på en krakk foran speilet på badet, sånn at han kan se seg selv og evt. leke litt med vannet. Han gaper som bare det, og jeg får stort sett pusse så godt og lenge som jeg bare vil. I tillegg, så pusser han mer enn gjerne tennene lenge selv også. Det gleder et mammahjerte!

Hvordan erfaringer har dere andre mødrene med første tannlegetimen?

Ps: Tusen takk for alle hyggelige gratulasjoner for huset :)

4 kommentarer:

Stine sa...

Heihei! Alltid spennende med den første tannlegetimen! Jeg fikk et lite tips av en bekjent før min 3 åring skulle til pers... Hun ba oss forberede gutten påat tannlegen skulle telle tennene hans! Min kar var litt skeptisk, men allikevel nysgerrig på hvor mange tenner som var der inne i munnen!!
Går nok som regel bedre enn man tror, de er jo ufattelig dyktige de som jobber på denne måten med barn! Lykke til!!

Elisabeth sa...

Gratulerer med hus!!! Blir gøy å se bilder fra innsiden og. Lykke til med tannlegetimen. Blir spennende å høre om han vil gape. Tror mine ikke hadde vært så medgjørlige. Men her er det ikke tannlegesjekk før treårsalderen tror jeg.

Line sa...

Vi fikk også innkalling da William ble 2 år, men jeg ringte og utsatte det ett år jeg :\ Han har så mange negative erfaringer med leger og sykehus, at jeg ikke ville "plage" han unødig. For som du sier; hvordan i all verden få dem til å gape :p Men det er sikkert ikke dumt å takke ja heller ;)

Ang. medisinering om natten (har jo litt av det vi også kan du si ...) så pleier vi å gi stikkpiller vi - i senga. Veldig fort og greit. Er han trøtt nok så hender det også at han ikke våkner i det hele tatt.

Lykke til :)

Siv Iren sa...

Hmm, burde jeg ringe tannlegen for å få time til Nora snart kanskje? Hun er jo 3,5 og har enda ikke vært. Jeg gleder meg til første timen hennes jeg :D