søndag 25. oktober 2009

Atopikeren

Da jeg var liten hadde jeg atopisk eksem på håndleddene, bak knærne og på anklene. Dessverre tror jeg at Daniel er en liten atopiker akkurat som meg. Han blir fort tørr og får tørre røde områder. Jeg har også merket at han reagerer på å ha ull inntil huden.
Så for å holde huden hans best mulig har jeg innført et lite regime:

- Vi bader annenhver dag i ordentlig oljebad. Her brukes det ikke såpe, bare babyolje.

- Hver kveld smører vi med A-DERMA exomega creme, som er veldig fet og fin. En venninne fortalte forøvrig at hun bruker den i ansiktet selv.

- Vi unngår ull rett på huden. Eller.. Her synder mor litt, vi har jo flere fine ullbodyer ol. som jeg ikke synes at vi kan la være å bruke. Men for all fremtid kommer jeg bare til å kjøpe bodyer, strømpebukser og pysjer av typen som har bomull innerst mot kroppen og ull utenpå.

- Nedentil vasker vi med hjemmelagde våtservietter (jeg fant ikke det gamle innlegget mitt om disse i farten. Jeg lager de ihvertfall av å koke vann, blande i litt babyolje og dypper til slutt mesoft 10 x 10 kompresser oppi) og smører med "lykkelig som liten" babysalve som er økologisk og fin. Jeg skal innrømme at jeg ble litt skuffet da jeg så hvor liten boksen er, men den er veldig drøy.

- Sist, men ikke minst, så unngår vi å bruke særlig med parfymert vaskepulver.

- Trikset er altså; forebygging, forebygging, forebygging. Hittil har vi heldigvis unngått å bruke kortison salver, og klarer å holde det i sjakk ved overnevnte tiltak. Blir det for ille nøler jeg ikke med å ty til kortison da. Etter hva jeg har lest er det litt overhysteri mot å bruke dette


5 kommentarer:

Elin sa...

Huff, stakkar han om han blir plaget med dette :(

Her er det Lea som har atopisk eksem. Hun har vært helt fin i huden, helt til i vår, da et badeskum fra Europris utløste en voldsomt utslett på hele kroppen. Etter dette har hun hatt returnerende utslett på innsiden av albuene, bak knærne og rundt halsen faktisk. Vi gjør nøyaktig de samme forebyggende tiltakene som dere. Oljebad, sensitiv vaskemidler og ikke minst Aderma exomega! Ære være den kremen! Den er gull verdt!

X fingrene for at Daniel vokser dette fort av seg!!

Regni sa...

Jeg er også atopiker, og var plaget med dette da jeg var yngre, særlig om vinteren. Jeg har ikke vokst det helt av meg enda, og jeg vet det er noe som går i arv. Jeg holder også utkikk etter tørre flekker på vesla, men selv om hun har hatt litt tørr hud på albuene, er det heldigvis ikke rødt og irritert. Håper ikke Daniel blir så plaget av dette, det høres ut som om 'regimet' ditt vil være fint forebyggende iallefall.

Og en tur til varmere strøk gjør jo alltid godt for huden. Jeg hadde ikke eksem i det hele tatt da jeg bodde i australia. :-)

Gøril sa...

Jesper har atopisk eksem, så jeg er også litt føre var med Tildus. A-derma er helt fantastisk, den bruker vi også. Ser ikke ut som om Tilde er plaget overhodet da, men Jesper sliter veldig i perioder.
Håper Daniel slipper å være plaget med dette.


Joha og Peanut er fine bomull/ullbodyer-merker synes jeg :) (har handlet litt på Cubus og Barnas Hus)

Anonym sa...

heisann! Både Elias og Martin har hatt sånne tørre flekker og det er også eksem i familien her. Ansiktet til Martin har vært sårt og rødt en goood stund også, men av erfaring fra Elias gjorde jeg ingen ting med dette på Martin, annet enn å forebygge som du gjør, og absolutt alt er forsvunnet! Bare vent til Daniel nærmer seg året, så forsvinner det sikkert;) Klem Kathrine

mona sa...

Kathrine: Jeg krysser fingrene for at det samme skjer med Daniel :D

Gøril: Jeg har noen joha klær med bomull inni og ull utenpå som jeg er superfornøyd med. Har hørt flere som sier at de fra cubus også er fine, ja. Kanskje vi satser på å ønske noen av de til jul ;)