torsdag 28. april 2016

Parfymefri hverdag

Sponset innlegg

Tenker dere over hvor mye parfyme dere utsetter dere selv og barna for i løpet av en dag? Selv har jeg vokst opp med en mor som fikk migrene av parfyme, så jeg brukte lite parfyme og mye parfymefrie produkter allerede den gangen. Da jeg ble voksen begynte jeg jo å jobbe med syke mennesker, så da ble det liksom naturlig å holde seg til det parfymefrie. Du tropper ikke opp hos kvalme og dårlige pasienter med sterk parfymelukt!! Allikevel var det ikke før jeg fikk barn selv at jeg ble veldig var på dette med parfymelukt. Man lukter det så utrolig godt hvis noen som har på seg parfyme eller som har brukt sterkt parfymerte produkter har holdt babyen din..

Nå er også et av barna våre plaget med både eksem og allergier, så da tenker jeg at det er ekstra viktig at vi holder oss til det parfymefrie. Jeg bruker deodorant som er mildt parfymert og så er det parfyme i mange av tingene vi bruker i dusjen, men ellers er både fuktighetskremer og vaskemidler her i huset uten parfyme.

I forbindelse med at Neutral arrangerer "Parfymefri måned" i april fikk jeg en forespørsel om jeg kunne spre det glade budskap. Og siden det er en sak jeg brenner for (jeg var også så heldig å få vaskemiddel fra Neutral tilsendt i posten) så måtte jeg selvsagt spre budskapet videre. Gå gjerne inn på parfymefrihverdag.no hvor du kan ta en test for å se hvor mye parfyme du omgir deg med i hverdagen.

For de som er ekstra interessert, så limer jeg også inn et lite utdrag fra Neutral sin kampanje:
"1 av 5 opplever ubehag ved parfymebruk
Tall fra andre land viser at rundt 3 prosent av befolkningen får allergisk reaksjon ved kontakt med parfyme, men det er lite konkret forskning knyttet til parfymebruk i Norge. Tall fra Danmark viser at 1 av 5 er parfymesensitive og opplever ubehag på grunn av andres parfymebruk. Det er ingen grunn til å anta at tallene er annerledes i Norge. Denne problematikken ønsker Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) at flere blir oppmerksomme på.
- Dette er et reelt problem for mange nordmenn. Parfyme er et unødvendig tilsetningsstoff som ikke har noen funksjon utover å tilføre duft. For egen helses skyld bør man velge parfymefrie produkter i så stor utstrekning som mulig. I tillegg er det klokt fordi parfymen som finnes i mange produkter kan være til sjenanse for andre enn en selv, sier Bo Gleditsch, assisterende generalsekretær i NAAF.
Parfyme er en vanesak
Parfyme skjuler seg i mange flere produkter enn mange er klar over. Ikke bare i rene duftprodukter som parfyme og deodoranter, men også de fleste såper, kremer, hårprodukter, våtservietter og oppvaskmidler inneholder parfyme.
- Det er mye skjult parfyme, og mange omgir seg med en cocktail av dufter i hverdagen. Etter hvert blir man selv så vant til duftene at man ikke legger merke til dem, men andre kan likevel reagere sterkt på dem. Det er vanskelig å vite hva man selv lukter, sier Henrik Funder i Neutral.
Parfymefri måned i april
For å sette fokus på utfordringer knyttet til unødvendig parfymebruk, arrangerer Neutral kampanjen «Parfymefri hverdag» i hele april. Over hele landet er det større og mindre arrangementer der publikum kan få tips og triks om hvordan de kan redusere sin egen parfymebruk.
I forbindelse med kampanjen er også nettsiden www.parfymefrihverdag.no utviklet, og her kan man selv teste sin egen parfymebruk."

1 kommentar:

Anonym sa...

Bruker lite parfymerte produkter selv, og akkurat det du nevner med parfymelukt på en nyfødt baby har jeg reagert på alle med alle 3 barna! Følte nesten et behov for å bade dem når jeg fikk de tilbake ;-)