mandag 8. juni 2015

Enkle tips til å holde huset strøkent når man har små barn

For mange kan det være en utfordring å holde huset rent og ryddig når man har små barn. Her kommer noen enkle tips til hvordan man til enhver tid kan ha huset (nesten) strøkent med tre små i hus. En del av tipsene er du forøvrig avhengig av å være hjemme i permisjon for å gjennomføre.




  • Når du står opp om morgenen bretter du dyna pent før du hopper ut av sengen. Fortsett videre til badet, plukk opp skitne truser fra gulvet og kast de i skittentøysdunken. Plukk opp eventuelle leker, legg de som hører til på badet i kurven for badeleker. Mens du tisser bytter du den tomme rullen med dopapir.
  • Før du hopper i dusjen tørker du opp vannet som ligger utenfor dusjen med et skittent håndkle eller papir. Tørk også av flekkene på speilet, sånn at det ser pent ut. 
  • På vei ut fra badet tar du med deg eventuelle bleier eller annen søppel som ligger ved vasken eller stellebordet. Ja, gå forresten aldri ut av et rom uten å ta med deg noe som ikke hører hjemme der - med mindre du bærer på barn og ikke har en hånd ledig.
  • Hiv i deg frokosten så fort som mulig. Mens barna spiser kan du tømme oppvaskmaskinen fra i går og stable inn det som måtte stå på benken fra i går kveld. Tørk opp glass med drikke som søles ut på/under bordet.
  • Etter at de eldste barna er levert i barnehagen rydder du opp all legoen som ligger utover bordet, tegnesakene som ligger utover det andre bordet, tar opp hundre små hester og hesteutstyr som ligger på gulvet i stua og legger det på plass på lekerommet. 
  • Rydd opp etter frokosten og vask over kjøkkenet. Husk å skrubbe babystolen og plukke opp brødbiter fra gulvet!
  • Gå ut med vanlig søppel, plastsøppel og papirsøppel.
  • Hvis du må på do tar du med deg de lekene som ikke hører hjemme på doen ut og legger de på plass på lekerommet. Husk forresten også på å vaske doen om noen har tisset noen dråper på kanten eller gjort andre ting uten å bruke dobørsten etterpå.
  • Støvsug hele huset - men pass på å ikke støvsuge opp skitne sokker eller leker som ligger under sofaen. Ta det opp, legg det på lekerommet eller i skittentøyskurven. Rydd også bort alle skoene som ligger utover gulvet i gangen - det er enklere å støvsuge når de står på hylla.
  • Vask minst to maskiner med klær, heng opp og brett sammen det som er tørt fra før. Legg rene klær på plass i skapene der det hører hjemme.
  • Og husk for all del å ikke forflytte deg fra et rom eller en etg uten å ta med deg noe som ikke hører hjemme der.
  • Før du henter barna i barnehagen rydder du opp alt papiret som minstemann har revet i stykker og strødd utover gulvet.
  • Lag mat uten å søle eller rote til kjøkkenet. 
  • Mens dere spiser middag tørker du opp vannglasset som treåringen søler - ta det bare med en gang - hver gang det skjer. 
  • Få din kjære til å rydde og vaske kjøkkenet etter middagen - minn han på å skrubbe babystolen og tørke opp all maten som ligger på gulvet. Ja, og det kan være lurt å sjekke at ikke treåringen har kastet noe mat bak radiatoren.
  • Når du går på do passer du på å ta med deg eventuelle tomme doruller eller bleiene som du ikke klarte å bære med deg sist du skiftet bleie. 
  • Rydd unna det verste av leker som ikke blir lekt med for øyeblikket. 
  • Etter at barna er i seng går du over badet og får ut alt av leker som ikke hører hjemme der og kaster de skitne klærne i skittentøysdunken. Tannbørstene kan du sette i egen kopp for tannbørster!
  • Rydd bort all legoen som ligger utover spisebordet, tegnesakene som ligger utover salongbordet og all lekematen som ligger utover gulvet. Rydd bort alt papiret som er revet i stykker og som ligger utover gulvet. 
  • Rydd kjøkkenet etter kveldsmaten til barna. Bruk feiebrett rundt kjøkkenbordet og skrubb babystolen. Sett på oppvaskmaskinen. Eller lat som du er opptatt, sånn at din kjære må ta det!
  • Gå ut med søppel og rydd samtidig unna alle skoene som står utover gulvet i gangen.
  • Mens du pusser tennene for kvelden tørker du over speilet og vasken. Kast eventuelle skitne klær på gulvet i skittentøysdunken.


Dagen etter er det bare å begynne forfra! Og så må du huske på å legge inn minst en dag i uka hvor du tar husvasken. Supert, eller hva? Så enkelt kan du faktisk holde huset ryddig og noenlunde rent!
Neste gang kommer tips til hvordan du kan holde huset strøkent mens du er i jobb.

7 kommentarer:

Pia sa...

Ha ha, godt med noen tips og råd! Gode tips, by the way, men krevende å følge opp...

Karianne sa...

Du er gæren, og jeg regner med at dette var en spøk hehe. Kjente jeg ble litt usikker;)

mona sa...

Hahaha, jeg er selvsagt helt alvorlig her, Karianne. Synes du ikke at rådene mine er gode?? :P
Skjønner ikke hva du mener med at det er krevende å følge opp, Pia :P

mona sa...

Altså, jeg håper for all del at folk skjønner ironien... Haha, jeg er ikke HELT gal heller, bare litt!

Kirsti sa...

Hahaha. Ble først litt bekymret her. Vi har vaskehjelp annenhver uke. Rydder kvelden før hun kommer (det er jo egentlig denne ryddinga vi er håpløse på, men nå må vi jo). Det har reddet hverdagen for oss.

Helene sa...

Men tipset som du gjentar på hvert punkt om å ta med seg noe skittent, gjenglemt eller feilplassert ut av hvert rom en har vært i er et godt tips som bare kvinner klarer se er en effektiv rydde-underveis-aktivitet! :-)

mona sa...

Ikke sant, Helene! Jeg gjør veldig mye av det jeg ramser opp her hver dag jeg altså, og det er ikke ofte jeg går ut av et rom uten noe som ikke hører hjemme der. Men å gjøre alt på lista hver eneste dag, det orker jeg ikke gitt. Poenget mitt er vel kanskje at om man ønsker strøkent hus når man har tre barn, da har man ikke tid til så mye annet :P