mandag 30. august 2010

Klesvask

En av fordelene med å jobbe turnus, er at når man har jobbet i helgen, så får man en fridag midt i uka. Siden jeg jobbet denne helgen, har jeg hatt fri i dag. Det er nesten ekstra deilig med en fridag midt i uken, synes jeg.
Dagen har jeg brukt til å slappe av, og til å vaske leilighet og masse klær. Å vaske klær er en av husmorpliktene jeg egentlig setter pris på å gjøre. Mannen har fått streng beskjed om at han mer enn gjerne kan holde seg unna, siden jeg liker å gjøre det på min måte. Jeg har ofte blitt mobbet for mine regler i forhold til klesvasken, men møter innimellom likesinnede, og da har man jo alltid masse å snakke om ;)

Jeg sorterer altså klærne slik:

Hvite klær 90 grader
- En vaskemaskinreparatør tipset meg en gang om at man bør vaske på 90 grader ved jevne mellomrom. Dette forebygger at det danner seg et lag med ekkelt fett på innsiden av vaskemaskinen. Det er dette fettlaget som gjør at klærne lukter surt hvis du ikke får hengt de opp med en gang vasken er ferdig.
Derfor vasker jeg alle hvite håndklær, kluter og undertøy på 90 grader.

Mellomfargede klær 60 grader
Mørke klær 60 grader
- Undertøy skal vaskes på 60 grader!! Hvis ikke blir de ikke ordentlig rene. Jeg vasker også undertøy hvor det står 40 grader på vaskelappen på 60 grader. Treningstøy kjører jeg også på 60 grader.

Hvitt tøy 40 grader
Mellomfarget tøy 40 grader
Mørkt tøy 40 grader

Ulltøy kjøres på ullprogram

Du ler kanskje nå, og tenker "gale dame!"?? Det må du gjerne gjøre, hehe.. Men jeg mener nå at klærne holder seg bedre når man sorterer etter farge, og så er det jo viktig at klærne blir rene! De hvite klærne holder seg hvite og fine, og blir ikke grå.
Jeg bruker selvfølgelig også forskjellig vaskepulver ut ifra farge og om det er ull eller ikke ull, og vanish på flekker. Skyllemiddel dropper jeg, og som oftest henger jeg klærne opp til tørk.



























Denne kurven til å ha tøyet i når jeg bærer det ut fra badet for å henge det opp, elsker jeg!! Den er kjøpt på søstrene grene.






































Siden vi bor i leilighet, er det et stort savn med et eget sted jeg kan henge klærne. Da vi var i Hong Kong for noen år siden, så vi at de hang opp klesvasken utenfor vinduene. Kanskje jeg kunne prøvd det her??































Eller kanskje jeg kunne alliert meg med de som bor på andre siden av gaten og trukket en klessnor mellom vinduene våre??























Nei, jeg må vel bare fortsette å drømme om den dagen vi får oss hus, og jeg kan ha klessnor i hagen! Selvfølgelig med like fin utsikt som det er på dette bildet her ;)

9 kommentarer:

Mariann sa...

Jeg liker også å ha kontrollen på klesvasken.. men noen ganger når formen er litt slakk så trår far i huset til og da har jeg fler enn en gang hatt hjertet i halsen når mine dyre, delikate klær har fått seg en runde på høy temperatur eller med feil farge. Heldigvis ikke så mange ulykker, men liker best å gjøre det selv :). Har ikke mellomfargevask, men det er jo en ide, det er jo litt lettere å fylle opp maskinen med en liten skrulle i hus ;). god tur i morgen forresten... spennende.

Bine sa...

Jeg synes du helt klart skal henge opp mellom høyblokkene! Sats på en likesinnet nabo! ;)

Jeg er forøvrig enig i deg, en må ha system og vaske rett. I går skulle gubben sette på mørke klær, og jeg hadde den preiken først, hehe. Skal se nå etterpå om han klarte det rett :humre:
Men har du tips ang sortering av skittent tøy også? Jeg har en donk for mørke klær og en for lyst. Så hver gang jeg skal vaske klær må jeg endevende på donken for å finne det som skal være med. For som du sier; ikke alt i den lyse donken skal på samme vask, feks håndklær etc kan fint vaskes på 90 grader.

(kan ikke undertøy det også? 90 grader altså?)

Siv Iren sa...

Her er det også nøye sortering, men det med fett i maskinen visste jeg (HELDIGVIS) ikke fra før. Vel vel, etterpå blir det 90 vask her, helt garantert.

Magnus insisterer ofte på å få vaske klær, selv om jeg nekter. Dermed har jeg gått med på at om det går for sakte i vaskeriet her kan han vaske sine egne ting, men mine og barna sine holder han seg unna. Og etter 3 år har han endelig forstått det! Etter 17.mai fant jeg nemlig bunadskjorta mi i hvitvasken hans. HYL! Det gikk utrolig nok bra.

Elisabeth sa...

Synes jeg ser klesvaks over trikkeskinnene :-)

Er også helt enig med deg og har ca samme systemet på skittentøyet. Det jeg derimot ikke er så glad i er å brette sammen og legge bort tøy...

Silje - Et Fotografisk Minne sa...

Kjente meg igjen i mange "rutiner" der ja ;-)

mona sa...

Godt å høre om flere likesinnede ;)

Jojo, hvitt undertøy går på 90 grader!
Vi har så liten plass, så her går alt skittentøyet i en dunk. Når jeg skal vaske slenges alt utover gulvet i forsjellige hauger. Hihi.. Når vi får større plass en gang i tiden, skal jeg nok ha et eller annet kurvesystem hvor vi sorterer mer med en gang!
Og så glemte jeg jo å nevne at olabukser vaskes for seg selv også ;)

Wenche sa...

Jeg er nok også litt sprø, for jeg sorterer som en gal jeg også. Jeg har ikke helt de samme "kategoriene" som deg, men minst like mange.. ;-)
Og jeg kjører alle håndklær og alt sengetøy på 95 grader! Skal det vaskes så skal det vaskes!

Jeg har også en del tvangstanker på hvordan tøyet henges til tørk. Jeg hater nemlig all slags form for merker i tøyet etter klesklyper, eller der hvor bretten var. Så her kooooser jeg meg (!) med å finne et naturlig sted å feste klesklyper eller hvor tøyet skal brettes på snora, og der hvor det ikke er mulig henges det på kleshengere. :)

Vaskerom og tørkerom hadde vært noe..

Siv Iren sa...

Ja, drømmer om vaskerom. Tror det er det eneste jeg savner i leiligheten. Vi har forresten en sortering som funker veldig greit. Problemet er at jeg gjerne skulle hatt flere skuffer til sortering, 4 er jo som kjent ikke nok. Det skal jo tross alt være flere farge/grade sorteringer.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49888648

Synnøve sa...

HAHA! Du har nøyaktig de samme vaskerutinene som jeg - bortsett fra det med 90 grader, men det tipset skal jeg legge meg på minnet ;) og her i huset er det også jeg, og ikke samboeren, som er ansvarlig! Fin blogg har du også, her vil jeg gjerne følge med ;)