lørdag 1. august 2009

Om søvn på reise

Den siste uka før vi reiste på ferie sov Daniel fra ca kl 23 til 08-08.30 uten å våkne (ja, jeg vet at jeg har vært heldig med denne gutten min). Etter at vi kom opp hit har vi dessverre ikke klart å holde på dette. Jeg vet ikke om det er pga. forandring, at det er for lyst eller om det er noe annet som gjør det, men Daniel har ihverfall sovet mye mindre etter at vi kom hit.
Den første natten rigget jeg han til i sprinkelsengen her oppe. Jeg hadde med en (litt tynn) vogndyne som jeg la over han. Det blir litt kjølig om natten her, så jeg var litt bekymret for at han skulle bli kald. Derfor tittet jeg inn og kjente på han flere ganger før jeg gikk og la meg i 01-02-tiden. I 03.30 tiden våknet jeg av at Daniel var våken. Jeg gikk inn til han og han smilte som en sol i sengen, og hadde halvveis sparket av seg dynen. Da jeg tok han opp kjente jeg at han var iskald (huff, mammahjertet mitt fikk dårlig samvittighet...). Jeg tok han rett inn i min seng og hadde han liggende inntil meg resten av natten. Han våknet også flere ganger etter at han kom inn i min seng..
Dagen etter kjørte vi til Narvik og gikk til innkjøp av ny dyne og et stort godt skinn. Nettene etter dette har jeg rigget han til oppå skinnet og under den nye dynen i sprinkelsengen. Han har da hatt fin temperatur, men har allikevel våknet flere ganger. Et problem nå er at han på en eller annen måte forflytter seg opp i hjørnet av sengen, og setter fast hånden sin mellom sprinklene på sengen og nattbordet. Hjemme har vi sprinkelbeskytter på sengen, men han har alltid ligget på samme plass i sengen hele tiden, så egentlig har jeg ikke sett behovet for sprinkelbeskytteren. Jaja, da har vi vel fått behov for den nå ihvertfall..
I natt har fetteren hans kommet og fått overta sprinkelsengen. Så nå er Daniel rigget til i min seng, hvor han skal sove i natt. Blir spennende å se hvordan denne natten blir!!
Jeg er også spent på om han kommer tilbake i sitt gamle mønster når vi kommer hjem igjen, eller om det tar tid å komme tilbake der vi var. Jaja, for min del er det forsåvidt det samme. Jeg våkner av melkespreng uansett, så for min del kan han godt stå opp og spise litt (bare han ikke fortsetter med det alt for lenge da).

3 kommentarer:

Siv Iren sa...

Æsj, så utrolig kjedelig da! Jeg er alltid så redd det skal påvirke rutinene på søvn når vi er på ferie, håper vi ikke merker noe når vi skal avgårde nå snart.

Det er nok forandringen som gjør det vil jeg tro. Deler dere rom? Kanskje han våkner av lyder han ikke er vant til også. Av og til er ikke det så mange forklaringer heller, men håper det går seg til hvertfall.
Klem

Elisabeth sa...

Noe av det samme opplevde vi da vi var i Lofoten sommeren da Mathea var 5 mnd. Tror det var pga at det var lyst hele døgnet som gjorde at hun begynte å tulle på natta. Håper det går seg til når dere kommer hjem igjen!

Anneline sa...

Så kjedelig at han sluttet å sove så lenge av gangen da:( Men jeg tror nok det har mye med nytt sovested å gjøre ja. Jeg legger Felix i vognen når vi er på tur jeg, for da er jo sovestedet kjent. Det har funket veldig godt den uken vi har vært på tur nå:)
Satser på at det går tilbake til det normale når dere kommer hjem!